Kluby sportowe w Polsce przez lata nie rozumiały, że powinny aktywnie uczestniczyć w promocji swojej działalności. Marketing sprowadzał się w nich do poszukiwania sponsora strategicznego, który da pieniądze na bieżący sezon i zawiesi płachtę ze swoją reklamą na bramie stadionu oraz płocie wokół boiska. Promocja samych wydarzeń sportowych sprowadzała się do wywieszenia ich listy w gablocie przy stadionie.
Strony internetowe klubów
Wraz z nadejściem możliwości, jakie daje powszechny dostęp do Internetu, podejście zaczęło się zmieniać. Kluby otworzyły się na osoby z zewnątrz, niezwiązane z gronem fanatycznych kibiców. Wciąż jednak panuje przekonanie, że marketing klubu polega tylko na jednostronnym komunikowaniu kibicom o nadchodzących wydarzeniach i relacjach z tych, które już się odbyły.
Dla przykładu: strony internetowe wrocławskich klubów sportowych przypominają raczej strony małych firm. Są tablicami ogłoszeń, na których wyszczególniono każdą prowadzoną przez klub działalność, ale brakuje wartościowych treści wspierających pozycjonowanie. Wrocław nie jest wyjątkowy pod tym względem. Kluby sportowe z innych miast również zatrzymały się na stronach wizytówkach z doczepioną kroniką wydarzeń.
Nowe podejście do marketingu
Marketing i pozycjonowanie w Internecie kładzie obecnie nacisk na tworzenie wartościowej treści i budowanie sieci powiązań pomiędzy stronami. Pozwala to na wykazanie się wiedzą i umiejętnościami przed osobami, które wcześniej nie miały kontaktu z danym klubem.
Treści te w zależności od miejsca umieszczenia spełniać będą podwójną rolę – zamieszczone na stronach zewnętrznych będą zachęcać do odwiedzin witryny klubu, a te na stronie klubu będą dostarczać wiedzy o dyscyplinach, w których klub się specjalizuje.
Pozwala to budować wizerunek klubu jako miejsca, w którym pasjonaci i profesjonaliści dzielą się z innymi pasją i wiedzą. Pozwala to budować grono świadomych zaangażowanych kibiców, dla których klub to coś więcej niż stara tradycja.
Zarządzanie społecznością
Kolejną kwestią jest utrzymanie już zbudowanej społeczności. Duże kluby, jak Śląsk Wrocław, korzystają ze swoich środków i mają profesjonalne, aktywnie prowadzone profile w social mediach. Budują pozytywną otoczkę emocjonalną wokół siebie i motywują swoich kibiców do działania. W zamian otrzymują liczne reakcje społeczności, które poprawiają ich pozycjonowanie. Wrocław ma jednak niewiele tak dobrze zarządzanych profili klubów sportowych. A szkoda, bo to świetny środek komunikacji z kibicami. Można wykorzystać go nie tylko do udostępniania linków artykułów z prasy lokalnej o bieżących poczynaniach klubu.
Szansa na rozwój
Marketing w Internecie to szansa na rozwój klubu i wyjście poza zamkniętą społeczność. Istnienie klubów sportowych w dzisiejszym konkurencyjnym otoczeniu zależne jest od ciągłego rozwoju i budowania pewnej pozycji finansowej za pomocą działań klubowych i sponsorów.
Źródło fotografii: https://unsplash.com/@austris_a
Dodaj komentarz